Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Folwarcznej w Poznaniu

Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Folwarcznej w Poznaniu

Zajezdnia tramwowa na Franowie, znana również jako zajezdnia Franowo, to kluczowy obiekt komunikacyjny w Poznaniu, który odgrywa istotną rolę w systemie transportu publicznego. Jest to największa zajezdnia tramwajowa w mieście, której budowa została zrealizowana przy wsparciu Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt inwestycji wyniósł imponującą kwotę ponad 302 milionów złotych. Zajezdnia zajmuje obszar 17 hektarów i została zaprojektowana tak, aby pomieścić nowoczesny tabor tramwajowy oraz zapewnić efektywne warunki jego obsługi.

Historia powstania zajezdni

Pomysł budowy nowej zajezdni tramwajowej w Poznaniu pojawił się już ponad dwie dekady temu. W mieście narastały problemy związane z brakiem odpowiednich miejsc do garażowania tramwajów oraz niewystarczającą ilością taboru. W 1998 roku sytuację próbowała poprawić decyzja o zakupie wagonów Düwag GT8 z niemieckich miast Düsseldorf i Frankfurt nad Menem. Wkrótce jednak okazało się, że tymczasowe rozwiązania, takie jak budowa torów odstawczych przy ul. Budziszyńskiej, nie wystarczą. Rozważano różne lokalizacje dla nowej zajezdni, jednak plany te były wielokrotnie odkładane.

W obliczu planowanej sprzedaży starej zajezdni przy ul. Gajowej w 2010 roku zdecydowano o budowie nowego obiektu na Franowie. Prace budowlane rozpoczęły się 5 września 2011 roku, a już od 8 października 2012 roku na terenie zajezdni zaczęły stacjonować tramwaje, które wcześniej znajdowały się na różnych pętlach w mieście. Uroczyste otwarcie zajezdni miało miejsce 7 maja 2014 roku, co było ważnym krokiem w rozwoju infrastruktury transportowej Poznania.

Lokalizacja i struktura obiektu

Zajezdnia Franowo znajduje się w południowo-wschodniej części Poznania, w dzielnicy Nowe Miasto. Jej lokalizacja jest strategiczna, gdyż znajduje się w pobliżu terenów Kompanii Piwowarskiej oraz stacji kolejowej Poznań Franowo. Zajezdnia zajmuje powierzchnię 17 hektarów i obejmuje kilka kluczowych budynków oraz obiektów technicznych. Oprócz Wydziału Obsługi Taboru Tramwajowego WS2 Franowo znajdują się tam również biura dyrektora technicznego oraz wydziały odpowiedzialne za sieci i stacje oraz utrzymanie torów i dróg.

Wyposażenie zajezdni

Zajezdnia Franowo została zaprojektowana jako nowoczesny obiekt, który spełnia najwyższe standardy technologiczne. W jej skład wchodzi hala postojowa o powierzchni 2 ha, mieszcząca 15 torów postojowych zdolnych pomieścić aż 100 wagonów tramwajowych o długości 35 metrów. Hala główna ma powierzchnię 1,7 ha i jest wyposażona w 11 torów obsługowych przystosowanych do obsługi tramwajów o długości 45 metrów.

Na terenie zajezdni znajdują się również pomieszczenia techniczne oraz biurowiec administracyjny. W północnej części zajezdni wydzielono obszar dla warsztatów oraz magazynów związanych z działami sieci i stacji oraz torami i drogami. Co więcej, zajezdnia jako pierwsza w Polsce została wyposażona w system DMS (Depot Management System), co znacząco zwiększa efektywność zarządzania ruchem pojazdów oraz ich obsługą techniczną.

Nowoczesne technologie</h


Artykuł sporządzony na podstawie: Wikipedia (PL).



Dream country

Paradise city

Rainbow road 555.

info@example.com

sale@example.com

mail@example.com

+55 5555 555

+55 5555 555

+55 5555 555